Volkswagen viser ID. Aura, ID. Era og ID. Evo

ID. AURA, ID. ERA og ID. EVO: Volkswagen løfter sløret for tre konceptbiler på Auto Shanghai-biludstillingen.
Foto: Volkswagen AG

Volkswagen viste i 2024 ID. CODE-konceptbilen på Beijing Motor Show, og nu løfter mærket sløret for resten af ID. CODE-historien. ID. CODE-konceptbilen satte kursen med hensyn til design, innovationer og kundefordele.

Med udgangspunkt i dette præsenterer mærket nu tre nye konceptbiler på Auto Shanghai-udstillingen sammen med sine kinesiske joint venture-partnere.

ID. AURA (fra FAW-Volkswagen), ID. ERA (fra SAIC VOLKSWAGEN) og ID. EVO (fra Volkswagen Anhui) er repræsentative for en ny generation af smarte elbiler og giver en forsmag på mærkets produktstrategi for de kommende år. Volkswagen planlægger at lancere over 30 nye modeller (herunder 20 NEV’er) i de relevante segmenter af det kinesiske marked inden udgangen af 2027.

Dette vil omfatte produktionsversioner af de konceptbiler, der nu præsenteres i Shanghai, hvis design og teknologier er skræddersyet specifikt til kinesiske kunders behov.

[Artiklen fortsætter efter annoncen.]

De tre konceptbiler kort fortalt

ID. AURA

ID. AURA fra FAW-Volkswagen er den første konceptbil, der er baseret på den nyudviklede Compact Main Platform (CMP) med zonebaseret elektronisk arkitektur, som Volkswagen har designet specielt til det kinesiske marked.

Gennem sin AI-baserede høje computerkapacitet hæver systemet for højautomatiseret kørsel, der bruges på denne platform, barren for smart, men naturlig kørselsadfærd. Det elektriske notchback-koncept er udviklet specielt til kunder i det prisbevidste A-segment, der kombinerer moderne teknologi med dynamisk design.

Et UI/UX-koncept, der ligner en smartphone, er indbygget i bilens midterkonsol. Den AI-baserede humanoide assistent muliggør problemfri betjening og styring af diverse køretøjsfunktioner og infotainment.

ID. ERA

ID. ERA fra SAIC VOLKSWAGEN, en rummelig SUV i fuld størrelse med tre sæderækker, giver en forsmag på Volkswagens første model med rækkeviddeforlængerteknologi.

[Artiklen fortsætter efter annoncen.]

En brændstofdrevet generator oplader batteriet under kørslen og giver en ekstra rækkevidde på over 700 kilometer.

Sammen med rækkevidden på 300 kilometer i batteritilstand kan konceptbilen således køre mere end 1.000 kilometer.

ID. EVO

ID. EVO fra Volkswagen Anhui er rettet mod unge, livsstilsbevidste købere, der er ivrige efter at skille sig ud fra mængden.

ID. EVO er baseret på en 800-volts platform og er den første fuldelektriske fullsize SUV i Volkswagens ID.UNYX-familie.

[Artiklen fortsætter efter annoncen.]

Konceptbilen er udstyret med en højtydende zoneopdelt elektronisk arkitektur, der ikke kun muliggør en lang række nye digitale tjenester, men også løbende udvider kundeoplevelsen med over-the-air-opdateringer med korte intervaller.

‘In China, for China’

“De tre konceptkøretøjer er det synlige resultat af vores ‘In China, for China’-strategi. Vi har derfor gjort alle de nødvendige forberedelser for at forblive i pole position blandt udenlandske bilproducenter i Kina,” sagde Thomas Schäfer, administrerende direktør for Volkswagen-mærket på Volkswagen Group Night event i Shanghai, hvor ID. AURA, ID. ERA og ID. EVO præsenteret for offentligheden for første gang. Sammen med et væld af andre Volkswagen-modeller vil konceptbilerne blive udstillet på Auto Shanghai indtil begyndelsen af maj. De tre biler tilhører gruppen af nye energikøretøjer (NEV’er). I Kina omfatter denne kategori helt elektriske køretøjer samt modeller med plug-in-hybrid-drivlinjer samt en drivlinje med rækkeviddeforlænger-teknologi.

Alle produktionsversioner af konceptbilerne, der præsenteres i Shanghai, vil være udstyret med AI-baserede systemer til højautomatiseret kørsel. Køretøjerne kan således nå automatiseret kørsel på niveau 2++ allerede næste år, hvilket betyder, at bilerne i visse situationer vil kunne køre helt autonomt – blandt andet ved overhalings- og drejemanøvrer og uafhængigt flette ind i trafikken – under førerens opsyn.

“I løbet af de næste tre år vil vi producere mere end 20 avancerede NEV’er med nye fremsynede teknologier for at imødekomme alle vores forskellige kunders behov i Kina.

Med vores ‘In China, for China’-strategi vil vi nu realisere vores fulde potentiale og demonstrere vores innovative styrke på lokalt plan,” understregede Stefan Mecha, CEO for Volkswagen personvogne i Kina.

“Vi fik ‘Kina-fart’ på med vores nye udviklingscenter i Hefei (Kina). Vores mål er at udvikle vores modeller inden for højst 34 måneder. Vi lancerer de rigtige modeller i den rigtige hastighed og med de rigtige partnere. De tre konceptbiler opfylder de forskellige teknologiske krav fra kinesiske kunder med deres fuldelektriske drivlinjer til volumen- og fuldsize-segmenterne og rækkeviddeforlængerteknologi,” kommenterede Thomas Ulbrich, administrerende direktør for Volkswagen China Technology Center (VCTC).

Volkswagen har også integreret de kinesiske kunders behov i designet; uanset hvor meget de tre konceptbiler, der præsenteres i Shanghai, adskiller sig fra hinanden i deres designsprog, er de stadig tydeligt genkendelige som ægte Volkswagen-modeller. “ID. CODE-udstillingsbilen, som vi udstillede i Beijing sidste år, var startskuddet til vores nye designretning i Kina,” fortæller chefdesigner Andreas Mindt. “Vi har forfinet dette i de seneste måneder og tilpasset det specifikt til hvert af vores joint ventures.”