Billund Kommune har success med Playful Learning-forløb

Elever med sproglige udfordringer udvikler sig efter Playful Learning-forløb.
Eleverne i taleklassen har netop gennemført et Playful undervisningsforløb med fokus på, hvordan man kan gøre eventyr mere levende. Foto: Billund Kommune

Børn fra hele Billund Kommune, som har sproglige vanskeligheder og svært ved at udtale bogstavlyde, kan blive visiteret til et særligt tilbud, hvor de i 0. klasse bliver samlet i en taleklasse på Lynghedeskolen, afd. Søndre. En klasse, hvor undervisningen er særligt fokuseret på at hjælpe hinanden med sprog og udtale.

Formålet er at ruste eleverne til deres fremtidige skolegang.

Eleverne i taleklassen har netop gennemført et Playful undervisningsforløb med fokus på, hvordan man kan gøre eventyr mere levende. Både klassens lærer, pædagog, forældre og eleverne selv kunne bagefter mærke en stor og afsmittende begejstring.

Eleverne i taleklassen har netop gennemført et Playful undervisningsforløb med fokus på, hvordan man kan gøre eventyr mere levende. Foto: Billund Kommune

”Som borgmester er jeg stolt over Billund Kommunes mange specialtilbud, hvor vi som hjemsted for Børnenes Hovedstad forsøger at tage hånd om alle børn. Jeg er optaget af, at vi tager udgangspunkt i den enkelte, og derfor gør det mig rigtig glad at høre om taleklassens succesoplevelse, da de gennemførte et undervisningsforløb med fokus på, hvordan eventyr kan blive mere levende. For når sproget driller, kan brugen af skuespil og rekvisitter give børnene flere måder at udtrykke sig på,” siger borgmester Stephanie Storbank.

Børnehaveklasselærer Heidi Tange fortæller, at eleverne brugte skuespil, eventyr og rekvisitter som en måde at arbejde med sproget, og at de gik begejstrede til opgaven.

Med udgangspunkt i fire eventyr satte de sammen fokus på at gøre elevernes ideer levende og formidle disse bl.a. ved at arbejde med handlingsbroen i eventyr og genretræk.

Generelt var der fokus på moralerne i eventyrerne, hvor der – i forbindelse med Den grimme ælling – blev stillet skarpt på trivsel, og hvordan man opfører sig overfor andre.

Eleverne i taleklassen satte fokus på moralerne i eventyrerne, hvor der – i forbindelse med Den grimme ælling – blev stillet skarpt på trivsel, og hvordan man opfører sig overfor andre. Foto: Billund Kommune

”Vi var blandt andet en tur forbi HC. Andersens hus i Odense, hvor eleverne lærte at fortælle eventyr gennem replikker og selvskabte figurer og roller. Til sidst optog vi eventyret ”Prinsessen på ærten”, som eleverne fremviste for forældrene. Jeg er simpelthen så stolt over, at eleverne deltog aktivt, tog rollen på sig og begejstret havde mod på at vise deres arbejde frem. Det er tydeligt at mærke, at projektet har understøttet deres udvikling. Samtidig taler deres begejstring for sig selv, da de ofte spørger, hvornår vi skal gøre det igen,” siger børnehaveklasselærer Heidi Tange, Lynghedeskolen afd. Søndre.

Eleverne til taleklassen bliver visiteret af den lokale tale-høre-konsulent, som i samarbejde med dagtilbuddet udvælger børnene. De børn, der har de største vanskeligheder tilbydes en plads.

Efter 0. klasse i taleklassen vender eleverne tilbage til deres egen distriktsskole.

Målet med undervisningen i taleklassen er derfor at gøre eleverne klar til skolelivet ved at sikre et struktureret og overskueligt undervisningsmiljø, hvor undervisningen er særligt tilrettelagt med fokus på at højne eleverne i de sproglige udfordringer, som hver enkelt elev står i.

Total
0
Shares